Magic lyhyesti:
Olet Planeswalker, joka yrittää voittaa vihollisensa taioilla ja kutsumalla olentoja kukistamaan vastustajan. Pelaat pakalla, jonka olet rakentanut mieleiseksesi viidestä eri väristä. Voit käyttää vain yhtä väriä tai vaikka kaikkia värejä. Voit imeä energiaa maasta, jonka voimin voit kutsua eri olentoja ja taikoja. Mitä pidemmälle peli menee sitä voimakkaammaksi tulet, jolloin voit kutsua suurempia olentoja, voimistaa jo kutsuneita olentoja tai taikoa vastustajasi voimattomaksi.
Meiltä on erikseen kyselty Magic the Gathering pelien säännöistä sekä korteista. Kerronpa tässä artikkelissa hieman perusteita Magic the Gatheringista ja vähän syvemmin pelin vaiheista sekä korteista.
Pelin tavoite
Tavoitteesi on laskea vastustajasi elämäpisteet nollaan ennen kuin vastustajasi onnistuu siinä. Voitat myös, jos ajat vastustajasi sellaiseen tilanteeseen, että hänen on nostettava kortti, kun hänen kirjastossaan ei ole enää kortteja.
Pelin aloittaminen
Pelin alussa kullakin pelaajalla on 20 elämäpistettä. Arpokaa aloittava pelaaja esimerkiksi nopalla tai heittämällä kolikkoa.
Aloittava pelaaja jättää ensimmäisen nosto-osion väliin (eli hän ei nosta korttia). Jos olette juuri pelanneet pelin sen häviäjä saa päättää kumpi pelaajista aloittaa. Sekoittakaa pakkanne. Nostakaa sitten pakasta seitsemän päällimmäistä korttia. Jos jompikumpi pelaajista ei ole tyytyväinen aloituskäteensä, hän voi tehdä mulliganin. Mulligan tarkoittaa sitä, että pelaaja sekoittaa pakkaansa uudelleen ja nostaa uuden aloituskäden jossa on yksi kortti vähemmän kuin ennen mulligania nostettua aloituskättä. Pelaaja voi vaihtaa aloituskäden niin monta kertaa kuin haluaa, mutta jokaisella kerralla aloituskäsi pienenee yhdellä kortilla.
Kun molemmat pelaajat ovat tyytyväisiä aloituskäteensä peli voi alkaa.
Magic kortti:
Tärkeimmät termit ja symbolit
Mana: Mana on ikään kuin Magic-valuutta, jolla maksetaan useimmat hinnat. Maat (ja muutamat muut kortit) tuottavat manaa “mana-altaaseen”. Mana voi olla väriltään jokin viidestä Magicin väristä tai väritön. Jos hinnan maksuun tarvitaan värillistä manaa, hinta on merkitty värillisellä manasymbolilla (W) tarkoittaa valkoista, (U) sinistä, (B) mustaa, (R) punaista ja (G) vihreää manaa). Jos hinnan maksuun voi käyttää minkä tahansa väristä manaa, hinta on merkitty tarvittavan manan määrän ilmaisevalla numerolla (esimerkiksi ).
Sitominen (Tap)
Sitominen tarkoittaa kortin käyttämistä Magic-pelissä. Sitominen ilmaistaan kääntämällä kortti kyljelleen. Pelaaja vapauttaa sidotut korttinsa oman vuoronsa alussa (Untap phase), jonka jälkeen kortteja voi jälleen käyttää. -symboli tarkoittaa kortin sitomista. Sitominen kuuluu usein kortin kyvyn aktivointihintaan.
Korttityypit
Magic-kortteja on seitsemää eri tyyppiä:
PLANESWALKER
Planeswalker-korttityyppi esiteltiin Lorwyn -korttisarjassa. Pelaajat voivat pelata Planeswalkereita vain omien päävaiheidensa (Main phase) aikana, kun pino (Stack) on tyhjä. (Vaiheita ja pinoa käsitellään jäljempänä.)
Planeswalkerit pysyvät pelissä niin kauan kuin ne ovat uskollisia niitä hallitsevalle pelaajalle. Uskollisuutta (Loyalty) mitataan counttereina, joita Planeswalkerilla on. Counttereita voidaan lisätä tai vähentää käyttämällä Planeswalkerin eri kykyjä (abilities). Kun Planeswalkerin uskollisuus putoaa nollaan, Planeswalker haudataan sitä hallitsevan pelaajan hautausmaalle (Graveyard). Pelaaja voi käyttää vain yhtä Planeswalkerin kykyä oman vuoronsa aikana. Pelaaja ei voi käyttää kykyä mikä veisi Planeswalkerin uskollisuuden alle nollan mutta voi käyttää kyvyn joka vie sen tasan nollaan. Silloin Planeswalker laitetaan hautuumaalle. Planeswalkerin voi tappaa kohdistamalla siihen hyökkäyksen. Mikäli vahinkoa pääsee Planeswalkeriin asti, sen uskollisuus vähenee vahingon määrän verran.
Maat (Land)
Maakortit poikkeavat muista korteista, sillä ne eivät ole koskaan loitsuja.
Kukin perusmaa tuottaa tietyn väristä manaa. Perusmaat ovat seuraavat:
Island, Swamp, Forest, Plains ja Mountain
Useimmat maat ovat pysyviä kortteja, joilla on manantuottokyky.
Maakortteja käytetään tavallisesti loitsujen ja kykyjen hinnan
maksamiseen. Pelaaja saa pelata kunkin oman vuoronsa aikana vain yhden maan pelipöydälle.
Olennot (Creature)
Olennot ovat pysyviä kortteja, jotka voivat hyökätä ja torjua. Pelaajat voivat pelata olentoja vain omien päävaiheidensa(Main phase) aikana, kun pino (Stack) on tyhjä. (Vaiheita ja pinoa käsitellään jäljempänä.)
Olentokorttien oikeassa alareunassa on kaksi numeroa. Vasemmanpuoleinen numero ilmaisee olennon voiman. Olento aiheuttaa taistelussa voimansa verran vahinkoa. Oikeanpuoleinen numero ilmaisee olennon kestävyyden. Jos olento kärsii vahinkoa vähintään kestävyytensä verran, se tuhoutuu.
Olennolla voi hyökätä ja sen sitomista edellyttäviä kykyjä (-symboli kyvyn aktivointihinnassa) voi käyttää vain, jos olento on ollut pelaajan hallinnassa hänen oman vuoronsa alusta lähtien. (Jos olento ei ole sidottu, sitä voi aina käyttää torjumiseen. Lisäksi olennon muita kykyjä voi käyttää aina.)
Artefaktit (Artifact)
Artefaktit ovat maagisia esineitä edustavia värittömiä pysyviä kortteja. Pelaajat voivat pelata artefakteja vain omien päävaiheidensa (Main phase) aikana, kun pino (Stack) on tyhjä. (Vaiheita ja pinoa käsitellään jäljempänä.)
Artefaktiolennot (Artifact Creature) ovat sekä artefakteja että olentoja, jotka voivat hyökätä ja torjua aivan kuten tavalliset olennot. Artefaktiolentoon voi kohdistaa loitsuja ja kykyjä, jotka voisi kohdistaa joko artefakteihin tai olentoihin.
Manaukset (Sorcery)
Manaukset ovat loitsuja, jotka voi pelata vain oman päävaiheen aikana, kun pino on tyhjä. Manaukset eivät pysy pelissä. Ne siirtyvät omistajansa hautuumaalle niiden ratkaisemisen jälkeen.
Välittömät loitsut (Instant)
Välittömiä loitsuja voi pelata aina, kun pelaajalla pelioikeus, myös vastustajan vuoron aikana tai vastaloitsuina muihin loitsuihin. (Pelioikeutta käsitellään myöhemmin.) Välittömät loitsut eivät pysy pelissä, vaan siirtyvät omistajansa hautuumaalle heti, kun ne on ratkaistu.
Lumoukset (Enchantment)
Lumoukset ovat maagisia voimavaroja kuvaavia pysyviä kortteja. Lumouksia voi pelata vain pelaajan oman päävaiheen (Main Phase) aikana, kun pino (Stack) on tyhjä.
Lumouksia on kahta eri tyyppiä: Yleisiä lumouksia ja muihin pysyviin kortteihin liitettäviä paikallisia lumouksia. Jos korttityyppi on pelkästään Enchantment, sen voi pelata aivan kuten artefaktin tai olennon. Jos lumouksen korttityyppi on Enchant Creature (olennon lumous) tai Enchant Land (maan lumous) (tai jokin muu Enchant _______-korttityyppi), se täytyy liittää korttityypin mukaiseen pysyvään korttiin.
Kun lumous liitetään valittuun kohteeseen, kohteesta tulee lumottu. Pelaajan on siis paikallista lumousta pelatessaan päätettävä, mihin hän liittää sen.
Jos lumottu kortti poistetaan pelistä, siihen liitetty lumous tuhoutuu.
Paikallinen lumous ei pysy pelissä yksinään.
Pelivyöhykkeet (Pelipöytä)
Pelivyöhyke tarkoittaa jotakin Magic-pelialuetta. Kortit voivat olla kuudella eri vyöhykkeellä: (Esimerkki meidän omista peleistä)
Kuvaa klikkaamalla saat sen isommaksi
Kirjasto (Library)
Korttipakka, josta nostetaan kortteja ja jolla peliä pelataan. Kukaan ei saa tutkia pelaajan kirjastossa olevia kortteja, mutta kaikilla pelaajilla on oikeus tietää, kuinka monta korttia pelaajan kirjastossa on. Kortit ovat kirjastossa kuvapuoli alaspäin ja korttien järjestystä ei saa muuttaa pelin aloittamisen jälkeen.
Käsi (Hand):
Aivan kuten muissakin korttipeleissä, käsi tarkoittaa pelaajan pakasta (kirjastosta) nostamia kortteja. Muilla pelaajilla ei ole oikeutta tutkia pelaajan kättä. Jos pelaajalla on lopputoimien aikana kädessään yli seitsemän korttia hänen on hylättävä kortteja kunnes niitä on seitsemän.
Pelissä (In play):
Kun kortti on pelissä, se on pelaajan edessä alueella johon pelaaja asettaa pysyvät(Permanent) kortit. Pelaaja voi järjestää pysyvät kortit vapaasti haluamallaan tavalla. Yleisin tapa on pitää maakortit lähinnä pelaajaa ja muut kortit niiden edessä. Ainoa vaatimus on, että vastustajan on kyettävä näkemään kaikki pelissä olevat kortit ja pystyttävä erottamaan, onko kortit sidottu.
Hautuumaa (Graveyard)
Hautuumaa on pelaajan poistopakka, jonne loitsut siirretään niiden ratkaisemisen jälkeen. Lisäksi hautuumaalle asetetaan hylättävät, tuhotut ja uhratut kortit sekä vaikutusten seurauksena poistetut kortit. Kortit asetetaan hautuumaalle kuvapuoli ylöspäin ja kaikilla pelaajilla on oikeus tutkia hautuumaalla olevia kortteja.
Pino (Stack)
Pelatut loitsut ja kyvyt siirretään pinoon. Pinossa olevat loitsut ja kyvyt ratkaistaan vasta, kun pelaajat ovat pelanneet kaikki haluamansa kortit ja kyvyt. Pinossa olevat loitsut ja kyvyt ratkaistaan viimeksi pelatusta alkaen (viimeisenä ratkaistaan ensiksi pelattu loitsu tai kyky). Pelaajat käyttävät samaa pinoa.
Siirretty pois pelistä (Exile)
Pelistä pois siirrettyjä kortteja ei aseteta hautuumaalle, vaan erilliseen korttipinoon. Kortin laittaminen hautuumaalle on eri asia kuin kortin siirtäminen pois pelistä . Pelistä pois siirretyt kortit säilytetään tavallisesti kuvapuoli ylöspäin.
Vuoron rakenne
Vuoro koostuu viidestä vaiheesta. Kaikki vaiheet tulkitaan toteutuneiksi, vaikka
niiden aikana ei tapahtuisikaan mitään. Kunkin vaiheen lopussa pelaajien mana-altaat tyhjenevät.
1. Aloitusvaihe (Beginning of Turn)
Aloitusvaihe jakautuu kolmeen osioon
a. Vapautus (Untap)
Aktiivinen pelaaja vapauttaa kaikki sidotut kortit. Kukaan ei saa pelata loitsuja tai kykyjä vapautuksen aikana.
b. Ylläpito (Upkeep)
Ylläpito-osion alussa laukeavat kyvyt siirretään pinoon. Pelaajat voivat pelata välittömiä loitsuja ja aktivoituja kykyjä tämän osion aikana.
c. Nosto (Draw)
Nosto-osion alussa aktiivinen pelaaja nostaa kortin kirjastosta. Pelaajat voivat pelata välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä.
2. Päävaihe (Main Phase)
Oman päävaiheensa aikana pelaaja voi pelata mitä tahansa loitsuja. Vastustajan päävaiheen aikana voi pelata vain välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä. Aktiivinen pelaaja voi pelata maakortin jommankumman päävaiheensa aikana. Vuoron aikana saa pelata vain yhden maakortin.
3. Taisteluvaihe (Combat Phase)
Taistelu jakautuu viiteen osioon:
a. Taistelun aloittaminen (Beginning of Combat)
Pelaajat voivat pelata välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä, mutta tavallisesti pelaajat eivät tee mitään tässä osiossa.
b. Hyökkääjien julistaminen (Declaring Attackers)
Aktiivinen pelaaja päättää, mitkä hänen olennoistaan hyökkäävät.
Pelaajan ei ole pakko hyökätä millään olennolla. Kun pelaaja julistaa olennon hyökkääjäksi, hänen on sidottava se. Muurit, sidotut olennot ja käynnissä olevan vuoron aikana pelatut olennot(Creature Summonin sickness) eivät voi hyökätä. Olentojen hyökkäykset kohdistuvat vastustajaan tai vaihtoehtoisesti sen pelaajan Planeswalkeriin. Hyökkäyksiä ei voi kohdistaa muihin olentoihin. Kun pelaaja on julistanut hyökkääjät, pelaajat voivat pelata välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä.
c. Torjujien julistaminen (Declaring Blockers)
Hyökkäyksen kohteena oleva pelaaja (puolustava pelaaja) julistaa, mitkä hänen olentonsa torjuvat hyökkääviä olentoja. Kukin torjuva olento voi torjua vain yhden hyökkäävän olennon hyökkäyksen, mutta samalle hyökkääjälle voi valita useita torjujia. Sidotut olennot eivät voi torjua hyökkäyksiä. Kun puolustava pelaaja on julistanut torjujat, pelaajat voivat pelata välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä.
d. Taisteluvahinkojen jakaminen (Combat Damage Step)
Tässä taisteluvaiheen osassa olennot aiheuttavat ja vastaanottavat vahinkoa.
• Torjumattomat hyökkääjät aiheuttavat voimansa verran vahinkoa puolustavalle pelaajalle.
• Torjutut hyökkääjät aiheuttavat voimansa verran vahinkoa niitä torjuville olennoille. Jos hyökkääjää torjuu useampi kuin yksi olento, hyökkäävä pelaaja päättää, miten hyökkääjän aiheuttama vahinko jakautuu torjuvien olentojen kesken.
• Torjuvat olennot aiheuttavat voimansa verran vahinkoa hyökkääjille. Torjuva olento aiheuttaa vahinkoa normaalisti, vaikka se olisi sidottu sen jälkeen, kun se julistettiin torjujaksi.
• Jos hyökkäävälle olennolle on valittu torjuja torjujien julistamisen aikana, hyökkäävä olento ei missään tapauksessa aiheuta vahinkoa puolustavalle pelaajalle. Tämä pätee, vaikka torjuva olento olisi poistettu pelistä ennen vahinkojen jakamista. Kun hyökkäävä pelaaja on valinnut, miten vahingot jakautuvat, kaikki vahingot siirretään pinoon. Kun vahinko ovat pinossa, sitä ei voi muuttaa ja vahinko jaetaan, vaikka sen aiheuttanut olento poistettaisiin pelistä.
Vahinkojen pinoon siirtämisen jälkeen pelaajat voivat pelata pinoon välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä. Kun pinon loitsut ja kyvyt on ratkaistu, taisteluvahinko jaetaan. Jos taisteluvahingon vastaanottaja ei ole tässä vaiheessa pelissä, kyseistä taisteluvahinkoa ei jaeta.
e. Taistelun lopettaminen (End of Combat)
Lopetusosiossa pelaajat voivat pelata välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä, mutta yleensä tähän ei ole tarvetta.
4. Toinen päävaihe (Second Main Phase)
Toinen päävaihe on samanlainen kuin ensimmäinen. Aktiivinen pelaaja voi pelata mitä tahansa loitsuja ja kykyjä. Hänen vastustajansa voi pelata vain välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä. Jos aktiivinen pelaaja ei pelannut maakorttia ensimmäisen päävaiheen aikana, hän voi pelata maakortin.
5. Lopetusvaihe (End Step)
Lopetusvaihe jakautuu kahteen osioon:
a. Vuoron lopettaminen (End of Turn)
Pelaajat voivat pelata välittömiä loitsuja ja aktivoitavia kykyjä.
b. Lopputoimet (Clean Up Step + Discard Phase)
Jos aktiivisella pelaajalla on kädessään yli seitsemän korttia, hänen on hylättävä kortteja, kunnes kädessä on vain seitsemän korttia. Tämän jälkeen kaikki olentojen kärsimät vahingot häviävät ja kaikki vuoron loppuun asti (until end of turn) voimassa olleet vaikutukset päättyvät. Pelaajat eivät voi pelata loitsuja tai kykyjä tämän osion aikana. Jokin kyky voi aktivoitua tämän vaiheen aikana, mutta se on harvinaista.
Pino (Stack)
Kun loitsut ja kyvyt pelataan, ne siirretään pinoon odottamaan niiden ratkaisemista. Loitsut ja kyvyt pysyvät pinossa siinä järjestyksessä, jossa ne on lisätty pinoon.
Pino toimii seuraavasti:
Pelaaja, jolla on pelioikeus, pelaa loitsun tai kyvyn, joka siirretään pinoon. Tämän jälkeen pelaaja voi pelata pinoon muita loitsuja ja kykyjä tai passata. Kun pelaaja passaa, hänen vastustajansa saa pelioikeuden ja voi pelata loitsuja sekä kykyjä pinoon tai passata. Pelioikeus siirtyy näin, kunnes molemmat pelaajat passaavat peräkkäin. Kun molemmat pelaajat ovat passanneet, pinon loitsujen ja kykyjen ratkaiseminen aloitetaan päällimmäisestä (viimeksi pelatusta) loitsusta tai kyvystä alkaen. Kun kaikki pinon loitsut ja kyvyt on ratkaistu, aktiivinen pelaaja saa jälleen pelioikeuden.
Magic The Gathering maailmasta löytyy paljon erilaisia olentojen kykyjä sekä muita mahdollisia kykyjä mailla, artifakteilla ja manauksilla. Emme niihin mene nyt sen tarkemmin mutta näistä ohjeista löytyy suurin osa niistä:
Vähän tarkempi sääntökirja uusille pelaajille: (sääntökirja on vanha joten siellä on pari vanhentunutta sääntöä)
http://www.wizards.com/magic/rules/8erulebook_finnish.pdf
Wizards of the coastin oma sivu uusille pelaajille: (sivu englanniksi)
https://magic.wizards.com/en/new-to-magic
Jos haluaa tietää enemmän säännöistä tai tulee vastaan joku olennon kyky mitä ei tiedä niin hyvä opas kaikkeen löytyy: